Monday, September 13, 2010

Rehlah Masyi Badar Al-Kubro



SHAH ALAM 31 Ogos - Dalam meraikan Nuzul al-Quran pada17 Ramadhan yang lepas seramai 110 orang ahli ISMA cawangan Shah Alam & Klang sama-sama menjayakan program Rehlah Masyi Badar al-Kubro 2010 di Taman Tasik Shah Alam anjuran Biro Pembangunan Sumber Manusia Cawangan.

Program yang bermula seawal jam 7.30 pagi ini terdiri daripada para peserta daripada segenap lapisan umur menyajikan pelbagai aktiviti berupa kerohanian dan fizikal antaranya perlu memenuhi beberapa kewajipan seperti hafalan beberapa ayat surah al-Anfal, istigfar, solat sunat Dhuha, soalan kuiz sirah Islam serta simulasi peperangan Badar.

Pengarah program, Ustaz Mohammad Rizal Sabran berkata, perjalanan rehlah pada tahun ini sangat mencabar ditambah pula dengan beberapa ujian dan dugaan yang telah ditetapkan sepanjang tempoh perjalanan ini.

Selain itu, aktiviti yang telah ditetapkan tersebut juga dapat membina dan menguatkan hubungan kita dengan Allah Taala melalui wajibat yang telah ditetapkan, tambah beliau lagi.

Menariknya program kali ini, 2 pasukan tertinggi telah dianugerahkan lencana Badar di mana ahli-ahli pasukan tersebut diberi amanah sekiranya suatu hari nanti mendapat panggilan jihad maka merekalah yang akan berada di barisan hadapan berbanding lain dalam menyahut seruan itu.

Dengan adanya penganugerahan sebegini, sedikit sebanyak dapat memberi motivasi kepada sebilangan peserta lain yang tidak dapat memenuhi kewajipan yang telah ditetapkan penganjur dengan amal yang dapat melayakkan mereka menjadi tentera sehebat tentera Badar tersebut.

Turut sama hadir ke program ini ialah Yang Dipertua ISMA Shah Alam & Klang, Dr Amirudin Wahab dan Ketua Biro Pembangunan Sumber Manusia Pusat, Ustaz Muhd Rusdi Alias.

No comments:

Post a Comment