Wednesday, August 11, 2010

Memperoleh kelebihan Ramadhan



Ramadhan hadir hari ini dan telah berlalu sehari daripada hari-hari di bulan Ramadhan. Ikhwah akhawat yang dikasihi, seringkali diperingatkan kepada kita mengenai sepotong hadis Nabi s.a.w yang bermaksud :" awalnya (Ramadhan itu) rahmat, dipertengahannya keampunan dan akhirnya pembebasan daripada api neraka".

sebagai muhasabah kita sebelum bertemu Ramadhan dan rasanya masih belum terlambat untuk saya memperingati diri saya dan ikhwah/at agar kita mendaftar diri untuk mendapat semua yang dijanjikan oleh Allah untuk hamba-hambaNya sepanjang bulan Ramadhan ini. Diantara syarat-syarat untuk mendapat perhatian dan kasih sayang Allah beserta kelebihan Ramadhan ialah :
1. Membersihkan diri dari dosa/maksiat (bertaubat)."sungguh beruntunglah mereka yang menyucikan jiwanya (dari dosa)".(as-Syams:9)
2. Saling bermaaf-maafan : suami-isteri, adik-beradik, anak-beranak, rakan-taulan dan sesama muslim.
3. Menyelesaikan hutang piutang atau mohon maaf/tangguh.
4. Memperbanyak melakukan amal solih bagi meraih perhatian Allah dan rahmatNya.
5. Meninggalkan segala larangan dan perkara-perkara yang dibenciNya.
6. Memperbanyakkan doa, zikir dan istighfar(mohon ampun).
7. Dan lain-lain lagi amal soleh dengan penuh keikhlasan.

"Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu".(al-Hadith)

semoga Allah temukan kita dengan Ramadhan dan kurniakan Ramadhan (kelebihannya) kepada kita dan menerima segala amal kita.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment