Friday, August 13, 2010

WAKIL THAIF DATANG BERJUMPA RASUL SAW UNTUK MENYATAKAN KEISLAMAN MEREKA



Dakwah Rasul SAW ke Thaif mendapat tentangan hebat. Namun akhirnya mereka menerima dakwah Baginda SAW
Mereka datang berjumpa Rasul SAW sekembalinya Baginda SAW daripada Tabuk 9 hijrah
Awalnya, ketua mereka ‘Urwah bin Mas’ud al-Thaqafi datang menemui Baginda SAW sekembalinya Baginda dari peperangan al-Thaif (Zulqaedah 8 hijrah). Sekembalinya daripada Madinah, beliau terus menemui kaumnya dan mengajak mereka kepada islam. Malangnya dakwah beliau telah ditolak. Malah beliau turut di bunuh.
Setelah itu mereka bermesyuarat & hasilnya mereka mendapati bahawa mereka lemah utk memerangi seluruh masyarakat arab yang telah memeluk islam ataupun yang telah berbai’ah dengan Rasul SAW.
Mereka bersetuju utk melantik Abdul Yalil Ibn Amr sebagai wakil mereka menemui Rasul SAW. Awalnya beliau menolak kerana khuatir beliau hanyalah umpan & akan diperlakukan seperti ‘Urwah bin Mas’ud. Lalu, Abdul Lalil meminta utk dihantarkan bersamanya beberapa sahabat yang lain. Mereka bertolak ke Madinah untuk menemui Rasul SAW seramai 6 orang. Antaranya ialah Abdul Yalil & Uthman bin al-‘As (wakil termuda).
Mereka di sambut baik oleh Rasul SAW. Rasul SAW mendirikan khemah khusus untuk mereka di tepi masjid, supaya mereka berpeluang mendengar bacaan al-Quran & melihat muslimin sembahyang.
Uthman bin al-‘As adalah utusan yang paling berpotensi & paling bersemangat dalam mempelajari & mendalami islam. Walaupun beliau paling muda. Ketika utusan2 lain ber’qailulah, Uthman telah keluar bersendirian berjumpa Rasul SAW atau sahabat2 yang lain untuk membaca al-Quran dan bertanya hal-hal agama. Beliaulah juga yang telah menjadi penasihat kepada kaum Thaqif ketika kemelut murtad berlaku.
*Diterjemahkan daripada Risalah Ramadhan Mujamma’ Abu Qurah, Amman Jordan

No comments:

Post a Comment